Uncategorized

Cum te ajută plutirea să gestionezi anxietatea

…și lumea s-a oprit!

Așa o să înceapă multe povești din perioada pandemiei. Planeta s-a restartat pentru a ne mai putea duce câteva mii de ani. Plutește liniștită fără să audă zgomotul avioanelor, navelor și mașinilor. Fără să simtă mirosul de noxe. Fără să simtă gustul reziduurilor petroliere, detergenților și pesticidelor. Fără să simtă gâdilatul a miliarde de oameni grăbiți, nervoși, stresați, care văd mai des partea goală a paharului și care știu tot ceea ce nu e făcut bine în comunitatea lor, în țara lor, în lume. A închis ochii și s-a relaxat.

Pentru noi sunt luni de zile de incertitudine, pentru planeta noastră poate sunt doar două ore în care se odihnește.

Însă întrebarea care se naște este următoarea:

Lumea s-a oprit fizic, dar mental nu am luat-o la goană mai repede ca-nainte?

„Oare ce se întâmplă?”, „dacă ne îmbolnăvim?”, „și acum fără loc de muncă ce o să fac?”, „simt că o iau razna în casă”, „îmi e atât de dor de ai mei”, „simt că-mi arde fața” etc.

Stăm pe canapea în living, însă mintea noastră a alergat deja un maraton. E și normal să ne punem întrebări, dar din păcate ele se transformă în sursă de anxietate. Ne macină acum mai tare ca înainte.

Putem trata anxietatea cu medicamente, meditație, terapie psiho-comportamentală, cu muzica preferată, plimbări sau sex. Găsim multe remedii. Funcționează toate cu siguranță, dar nu la oricine. Pe unii ne ajută medicația, pe alții nu. Pe unii ne ajută meditația, pe alții nu.

Prin plutire, creierul nostru are o șansă să se relaxeze

Există totuși o soluție alternativă care se pare că funcționează la oricine: PLUTIREA. Și asta pentru că lucrează cu partea creierului numită amigdala cerebrală, răspunzătoare de emoții și instinctele de supraviețuire, potrivit prestigiosului ziar The Guardian.

Justin Feinstein, un neuropsiholog clinic care studiază efectele plutitului în laboratorul său de la Laureate Institute for Brain Research, spune că plutitul ne ajută nu doar să ne relaxăm, ci rezultatele arată că poate să ne ajute și să reducem anxietatea.

Când suntem anxioși, inima bate repede și simțim că pierdem controlul. Plutitul ne ajută să fim mai conștienți de propriul corp. Tot ce auzim în timpul unei sesiuni de plutire este propria respirație și bătaia propriei inimi.

 „Asigură-te constant că nu mori”

Cu asta se ocupă creierul nostru când suntem anxioși, potrivit publicației Buffer.com.

Prin sensory deprivation (privare senzorială), creierul nostru începe să se relaxeze și să nu mai primească stimuli care să-l activeze. Astfel, fără presiunea de a analiza constant lumea înconjurătoare, nivelul cortizolului (hormonul principal al stresului) este diminuat, iar creierul începe să elibereze dopamină și endorfină (hormonii fericirii).

Gravitatea și momentul prezent

Conform Ce se întâmplă doctore, peste 90% din activitatea creierului şi a sistemului nervos central este folosită la adaptarea şi susţinerea corpului în câmpul gravitaţional terestru, unde, de altfel, suntem bombardaţi continuu cu stimuli vizuali, auditivi, senzitivi sau olfactivi.

În timpul plutirii gravitația este redusă inducând o stare pură de relaxare şi deconectare totală. În aceste condiţii speciale, corpul uman îşi restabileşte mecanismele de refacere, vindecare şi regenerare fără nici un ajutor.

Răspunsul parasimpatic

Senzația de rece în contactul cu pielea este eliminată în bazinul de plutit prin menținerea apei la temperatura corpului. Prin izolare fonică, încet-încet sistemul nervos oprește transmisia semnalelor spre creier. Limitele corpului fizic se dizolvă şi dispar.

Efectul acestei destinderi complete este o reacţie plăcută în întreg organismul, cunoscută sub denumirea de “răspuns parasimpatic”. Consumul de oxigen, tensiunile musculare, presiunea sângelui şi frecvenţa pulsului se reduc simţitor, astfel că întreaga chimie a corpului se schimbă.

Undele theta

Acest tip de unde cerebrale este specific somnului ușor și stării de vis. Se manifestă în mod normal câteva minute înainte să adormim și imediat după ce ne trezim. Acestea ne ajută să vizualizăm mai bine și ne oferă uneori chiar iluzii. În timpul plutirii putem pătrunde în starea theta fără efort sau practici meditative, în timp ce suntem conștienți. Capacităţile mentale şi cerebrale sporesc. Dar cel mai important efect este pătrunderea în stări de relaxare mai profunde chiar decât somnul obișnuit – o oră şi jumătate de plutire echivalează cu cel puţin 4 ore de somn.

Dovedit științific

Într-un studiu publicat pe reset.me realizat pe 65 de participanți, s-a constatat că nivelul de stres și anxietate s-a redus de la 1.86 la 0.95, după 7 săptămâni de sesiuni de plutire a câte 45 de minute, la grupul care a beneficiat de acest tratament. În comparație cu grupul care nu a avut parte de acest tratament și care a înregistrat după 7 săptămâni valori chiar mai ridicate, de la 1.84 la 1.89.

Gândește-te: când te-ai oprit prima dată cu adevărat din alergat?

Totul în jurul nostru strigă după atenție: jobul, familia, prietenii, mai ales problemele și contextul actual.

Cel mai mare cadou în zilele acestea nu este libertatea de a ieși fizic afară și de a merge unde dorești, ci este libertatea de a-ți oferi o scurtă pauză în care să uiți de tot ceea ce trebuie să realizezi și doar să fii prezent aici și acum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *