Uncategorized

Ce e privarea senzorială și ne ajută renunțarea la stimuli

Emailuri. Task-uri. Urgențe. Știri care mai de care mai alarmiste. Griji și stres. Suntem la un click distanță sau la un apel distanță chiar și în concediu, în weekend sau seara, când luăm masa în familie. Feed-ul din Facebook se încarcă aproape automat și gândul la noua zi și la câte avem de rezolvat ne lasă greu să ne deconectăm. Uneori, chiar și somnul nostru are de suferit, ca durată sau calitate.

Beneficiile epocii în care trăim sunt de necontestat: avem acces la știință, tehnologie, educație, servicii de sănătate, putem călători oriunde și învăța aproape orice, uneori chiar gratuit. Dar ne e tot mai greu să ne relaxăm. Să ne deconectăm. Să ne dăm restart.

Exact ca un calculator care a funcționat mult și a obosit, și creierul nostru are nevoie de un shut down, ca să poată funcționa la cote maxime și să facă față provocărilor zilnice.

Deseori, acest restart nu se produce nici măcar noaptea, când dormim și când, teoretic, ne odihnim. De foarte multe ori, creierul nostru e în alertă chiar și atunci când dormim sau când ne uităm la o comedie savuroasă.

Dacă o ținem așa, ani după ani, creierul nostru ajunge să fie tot mai obosit, ne concentrăm tot mai greu, suntem tot mai agitați, stresați, ne pierdem ușor răbdarea și putem să ne confruntăm chiar și cu burnout, adică epuizare fizică și mentală. Totul pentru că nu i-am dat corpului și creierului nostru puțin timp pentru refacere și odihnă.

Cum funcționează privarea senzorială

Privarea senzorială presupune privarea de stimuli externi pentru o perioadă limitată de timp. Când încerci privarea senzorială, îți pui pe pauză auzul, văzul, mirosul, simțul tactil, iar creierul tău are ocazia să se relaxeze și să se deconecteze complet.
Sensory deprivation e un concept care datează din anii 1950, când neurologul John C Lilly a inventat un rezervor întunecos și izolat fonic care le permitea oamenilor să se priveze complet de simțurile lor pentru perioade lungi de timp.

Cum o poți experimenta

Ca să poți încerca privarea senzorială, e important să te ajute mult mediul. Adică să nu te atragă nicio culoare, niciun obiect, niciun smartphone care începe să vibreze, niciun sunet care te poate bruia.

Tocmai de aceea au apărut centre de plutit (flotation tanks) în care spațiul te ajută să te relaxezi complet, în timp ce plutești fără efort într-un bazin cu sare Epsom.

Care sunt beneficiile privării senzoriale

Privarea senzorială are efecte dovedite științific care vin în sprijinul stării noastre psihice. O sesiune de 60 de minute de privare senzorială reduce anxietatea, ajută la tratarea depresiei, a insomniilor, a durerilor musculare și articulare, iar oboseala e redusă semnificativ.

Câștigi odihnă și relaxare, calm și concentrare, precum și echilbru prin simplul fapt că ai redus la tăcere stimulii exteriori, iar creierul tău eliberează cei doi hormoni ai fericirii, Endorfina și Serotonia.
Mai multe informații despre beneficiile privării senzoriale, pe care o poți experimenta la terapia prin plutire, poți găsi aici: https://aquasparelax.ro/ce-trebuie-sa-stii/

Iar dacă vrei să-ți dai restart, noi te așteptăm să te programezi la centrul de plutit din Cluj, la numărul de telefon 0744 533 202‬.

Credit photo: GutIdentity.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *